
Norma RCA nr. 20/2017 privind asigurările auto din România
Incepand cu 01 August 2017 a intrat in vigoare Norma RCA nr. 20, adoptata de Autoritatea de Supraveghere Financiara (A.S.F.). Text Norma RCA 20_2017
Principalele noutati din Norma RCA nr. 20/ 2017, privind incheierea politei de asigurare:
- La încheierea asigurării RCA, asigurătorul RCA emite asiguratului contractul RCA împreună cu poliţa de asigurare RCA.
- Asigurătorii RCA solicită informaţiile necesare pentru evaluarea riscului, conform propriilor criterii stabilite în tariful de primă. Asiguratorii verifică corectitudinea informaţiilor privind datele de identificare şi tehnice ale vehiculului, datele proprietarului sau utilizatorului acestuia.
- Prima de asigurare se calculează pentru un an de subscriere, potrivit tarifelor de primă anuale practicate de către asigurătorul RCA.
- Pentru contractele RCA încheiate pe perioade mai mici de un an, prima de asigurare aferentă se determină ca pro-rata din prima de asigurare calculată pentru un an. Prima RCA pro-rata se ajusteaza prin aplicarea unui coeficient de corecţie determinat statistic;
- Oferta asigurătorului RCA este valabilă pentru o perioadă de minimum 10 zile lucrătoare. Oferta RCA contine separat prima de asigurare pentru decontarea directa;
- În cazul potenţialilor asiguraţi persoane fizice, oferta de asigurare se transmite în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la solicitare.;
- Asigurătorii RCA încheie contracte RCA a căror valabilitate începe la cel mult 30 de zile după data emiterii acestora.
- Asigurătorii RCA sau intermediarii de asigurări, conform acordului dintre părţi, informează asiguratul cu privire la data de încetare a contractului RCA cu 30 de zile înainte de încetarea acestuia.;
- Asigurătorul RCA sau intermediarul de asigurări emite contractul RCA şi poliţa de asigurare RCA ulterior comunicării acordului de către asigurat cu privire la reînnoirea acestuia.
Principalele noutati din Norma RCA nr. 20/ 2017, privind constatarea daunelor:
- Asigurătorul RCA efectuează constatarea prejudiciilor în termen de 3 zile lucrătoare de la data avizării sau la o dată ulterioară convenită de către părţi.
- Specialistul în constatarea daunelor este obligat să înscrie eventualele obiecţii ale părţilor cu privire la prejudiciile constatate în procesul-verbal de constatare sau într-o anexă la acesta; lipsa obiecţiilor nu poate fi invocată în sensul restricţionării drepturilor părţilor.
- Soluţiile tehnice finale de remediere a avariilor se stabilesc de către unitatea reparatoare. Solutiile trebuiesc sa fie în acord cu documentaţia tehnică din manualul de reparaţie al producătorului auto, şi sunt acceptate de către persoana prejudiciată.
- Părţile pot agrea constatarea avariilor şi întocmirea procesului-verbal de constatare prin transmiterea de informaţii şi documente prin mijloace electronice de comunicare.
Principalele noutati din Norma RCA nr. 20/ 2017, privind evaluarea daunelor:
- În cazul daunelor la vehicule despăgubirea are în vedere acoperirea costurilor privind:
a) readucerea la starea anterioară producerii accidentului; sau
b) acoperirea diferenţei dintre valoarea de piaţă calculată conform prezentei norme şi valoarea epavei, în cazul daunei totale economice.
- Valoarea epavei se determină în urma evaluării prin licitaţie utilizând sisteme de evaluare specializate; daca nu se poate obţine o valoare a epavei prin licitaţie, aceasta se poate determina şi prin expertiză tehnică;
- În cazul daunei totale economice, dacă persoana prejudiciată face dovada radierii din circulaţie a vehiculului avariat şi a valorificării integrale a acestuia către o entitate specializată în dezmembrarea şi reciclarea vehiculelor, valoarea epavei este cea menţionată în documentele fiscale justificative eliberate de către entitatea respectivă;
- În cazul vehiculelor avariate nedeplasabile prin forţă proprie se acordă despăgubiri pe baza documentelor justificative şi pentru:
a) cheltuielile de transport până la domiciliul persoanelor care au efectuat voiajul în vehiculul avariat. Costul va trebui sa nu depăşeasca tariful prevăzut pentru transportul cu avionul la clasa economic;
b) cheltuielile de transport al mărfurilor aflate în vehiculul avariat, inclusiv în remorca sau semiremorca tractată de acesta, până la destinaţie. Daca este cazul, se adaugă si costurile cu transbordarea mărfii.